
Na začátku letošního školního roku jsme žákům nižšího stupně obohatili výuku projektovým dnem, který byl tematicky zaměřen na enviromentální vzdělávání žáků. Zahrnoval činnosti a aktivity vedoucí k bližšímu poznávání vesmíru a světa kolem nás. Za tímto účelem jsme oslovili odborníka z praxe, pana Ing. Antonína Knápka PhD., lektora Mobilního Planetária, který do naší školy přijel 14. září.
V úvodu projektového dne se žáci 1. a 2. třídy seznámili s didaktickou pomůckou, mobilním planetáriem. Tato mobilní nafukovací kupolovitá projekční plocha dokáže během krátké chvíle žákům demonstrovat lety ze Země do vesmíru, planety Sluneční soustavy zblízka, krajinu na Marsu, nejznámější souhvězdí a další věci, se kterými se můžeme ve vesmíru setkat. Při projekci se navíc leží, tudíž je zážitek z promítání ještě mnohem záživnější. Poznávání podoby vesmíru poté začalo v kopuli planetária příběhem Se zvířátky o vesmíru. Součástí příběhu byla také prohlídka hvězdné oblohy. Po zhlédnutí tohoto motivačního příběhu lektor žákům ukázal první raketu, která dokázala vyletět až na oběžnou dráhu, zmíněna byla Lajka, fena, která byla jako první živý tvor vyslána do vesmíru. Společně si vysvětlili, jaké je to být ve stavu beztíže, co musí zvládnout kosmonaut a co patří do jeho výbavy. Žáci mohli vidět velký model rakety NASA či robotické vozidlo zvané Rover na povrchu planety Mars. „Výlet“ do vesmíru nakonec žáci ztvárnili kresbou vlastní vesmírné rakety.
Žáci 3. a 4. třídy zhlédli film Neuvěřitelný vesmír. Potom debatovali s doktorem Knápkem o vesmíru, vzdálenostech vesmírných těles nebo o tom, co je to rychlost světla, což jim přednášející názorně předvedl pomocí laserového ukazovátka. Posléze se žáci vrátili zpět do stanu a doktor Knápek jim promítal modely Sluneční soustavy a planet, jednotlivé planety mezi sebou poměřoval a vážil. Podívali se také na Měsíc, a to přímo na simulovanou měsíční krajinu. Bylo jim například vysvětleno, proč jsou na Měsíci krátery. Děti si hrály hru na model Sluneční soustavy. Jednotlivci tvořili Slunce a planety. Nakonec ještě zhlédli film o světelném smogu.
Přínosem projektového dne jsou získané zkušenosti, které žáci uplatní dále ve výuce a rozvíjení jejich vzájemné spolupráce, ale i samostatnosti.
Všem zúčastněným se den v mobilním planetáriu moc líbil a byli jsme všichni velmi nadšeni.
Mgr. Petra Poštulková